Syötä tuote globalmarkettiin
HUOM: Tietokannan valmistuttua tietojen syöttömahdollisuus on täältä peruttu. Jatkossa tietoja voi päivittää ja korjata niin, että kopioidaan palvelimelta viimeisinn .csv-tiedosto, tehtään siihen muutokset ja ladataan tiedosto takaisin paikalleen.
Sama pätee myös agenttitekoihin ja maapallon kuntoon liittyviin kommetteihin ja pisteisiin.
Ekologisuus/eettisyys -taulukko
Alla oleva taulukko auttaa määrittelemään kullekin tuotteelle glopointsihinna. Tuotetta tietokantaan syötettäessä sille on ikäänkuin keksittävä tarina, jossa valitaan materiaalit, tuotantotavat, tuotannon eettisyys, rahti ja pakkaustavat ja lopulta myös käytön kestävyystaso. Kunkin otsakkeen alla tuotteelle annetaan glopointsipisteytys ja tietokantaa syötettävä glopointsiarvo on näiden pisteiden yhteissumma.
Valintoja tehdessä on heti alkuun hyvä profiloida tuote joko 1) Halpamerkiksi 2) Trendikkääksi vastuuttomaksi merkiksi 3) Kansainväliseksi laatumerkiksi tai 4) Vastuulliseksi merkiksi. Kun on tehnyt profiloinnin, muiden valintojen teko on helpompaa.
On kuitenkin hyvä tiedostaa, että sama tuote voi olla samaan aikaan ekologinen, mutta epäeettinen eli toisissa osioissa voi tulla jopa plus glopointseja ja toisessa reilua minnusta (vr. viherpesu). Tuoteista osa voi olla ns. merkittömiä ja osan tulee olla kierrätystuotteita.
Lisäksi on tärkeää lisätä Globalmarkettiin myös kierrätysvaatteita, joiden ekologisuus on parasta A-luokkaa. Toki voi niitäkin arvottaa jossain määrin valmistuksen ekologisuuden ja eettisyyden ja tuotteen pitkäikäisyyden pohjalta.
Hinnasto taulukko
Hinnastotaulukko antaa suuntaviivat siitä, miten eri tuotteiden globuustihinnat Globalmarketissa voisivat muodostua. Taulukkoon on kehitetty “tuotemerkkejä”, jotka edustavat tietynlaista vaatealan yritystä halpatuotemerkistä, ekologisiin, vastuuttomiin ja kansainvälisiin merkkituotteisiin. Jokaiselle tuotteelle voi kehitellä oman hinnan valmistustavan ja raaka-aineiden mukaan, mutta taulukosta löytyy kuitenkin hintahaarukka, johon eri “laatuiset” tuotteet tulee suunilleen sijoittaa. Lisäksi kukin tuote laatunsa mukaan kestää eri ajan (jos tämä saadaan ohjelmallisesti toteutettua). Kallis tuote on laadukkaampi ja kestää kauemmin.
Tuote | Halpamerkki | Gl-hinta | Terndikäs vastuuton merkki | Gl-hinta | Kansainvälinen laadukas merkkituote | Gl-hinta | Vastuullinen merkki | Gl-hinta |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Housut | FLex (säilyy 3 tuntia) | 15 | Bulibuli (säilyy 7 tuntia) | 20 | Swagi (säilyy 20 tuntia) | 45 | LitCo (säilyy 15 tuntia) | 30 |
Farkut | 18 | 25 | 60 | 35 | ||||
Shortsit | 8 | 15 | 25 | 20 | ||||
Hame/mekko | 10 | 15 | 30 | 20 | ||||
Kangastakki | 20 | 30 | 60 | 40 | ||||
Nahkatakki | 25 | 40 | 90 | 50 | ||||
T-paita | 5 | 10 | 20 | 15 | ||||
Pitkä paita | 10 | 15 | 30 | 20 | ||||
Matalat kengät | Wörtit | 15 | Snoob | 25 | Goals | 45 | Gagents | 30 |
Korkeat kengät | 25 | 30 | 55 | 35 | ||||
Hattu | 10 | 15 | 30 | 20 | ||||
flex.png
bulibul.png
swagi.png
litco.png
wortit.png
snoob.png
goals.png
gagents.png
Ympäristö/eettisyys-merkit
Merkien linkin voi liittää tietokantaan, jos “tuotteen tarina” on sellainen, että tuotteelle on voitu antaa sertifikaatti. Luonnollisesti sertifioitu tuote vie vähemmän glopointseja kuin sertifioimaton tuote.
Ekologisuus - eettisyys - merkit
Global Organic Textile Standard (GOTS) on maailman johtava luomutekstiilien prosessoinnin standardi. GOTS määrittää korkeatasoiset ympäristökriteerit koskien koko tekstiilituotannon tuotanto- / toimitusketjua. Tähän sisältyy mm. haitallisten kemikaalien käytön estäminen ja sosiaalisten kriteereiden noudattaminen.
gots.png
Öko-Tex tai globaalimmin sanottuna Oeko-Tex Standard 100 kertoo tuotteen turvallisuudesta eli esim. Merkin saanneiden tekstiilien vaomistuksessa ei ole käytetty haitallisia myrkkyjä. Merkki ei ota kantaa tuotantoprosessiin tai onko asia valmistettu luomumateriaaleista.
oko.png
Tencel on selluloosamuuntokuitu. Raaka-aine Tenceliin saadaan eukalyptus-puusta. Valmistusprosessi on ympäristöystävällinen, sillä kuidun valmistuksessa käytetyt kemikaalit voidaan käyttää pääosin uudelleen. Tencel-kangas on miellyttävä päällä.
tencel.png
EU-ympäristömerkki kertoo puolueettomasti tuotteen ja palvelun ympäristöystävällisyydestä – tuotteen turvallisuutta ja laadukkuutta unohtamatta. Eco-merkityillä tuotteilla on pieni vaikutus ilmaan, maaperään, veteen, luonnonvarojen kulutukseen, ilmastonlämpenemiseen ja biodiversiteettiin.
ecolabel.png
Joutsenmerkittyjen tuotteiden ja palveluiden on täytettävä tiukat ympäristövaatimukset, jotka perustuvat elinkaariajatteluun eli huomioivat tuotteiden raaka-aineet, valmistuksen, käytön sekä loppusijoituksen. Lisäksi vaatimuksia asetetaan laadulle, terveydelle ja turvallisuudelle. Joutsenmerkki kertoo tuotteen olevan ympäristön kannalta parhaiden joukossa.
ymparistomerkki.png
Kierrätysmerkki kertoo, että pakkaus on kierrätysmateriaalia. Kuluttajan vastuulle jää, että kierrätys oikeasti tapahtuu. Merkin alle laitetaan selventäviä tekstejä, jos halutaan tarkentaa, mikä materiaali on kierrätettävä.
kierratys.png
Merkkijärjestelmä on luotu parantamaan kehitysmaiden pienviljelijöiden ja suurtilojen työntekijöiden asemaa kansainvälisessä kaupankäynnissä. Kriteerit ovat kattavat ja huomioivat niin viljelijälle ja työntekijälle maksettavan korvauksen, työntekijöiden oikeudet, työolot kuin ympäristönkin. Tavoitteena on aktiivisesti vähentää köyhyyttä. Tuotteissa maksetaan erillistä reilun kaupan lisää. Lapsityövoiman käyttö on kiellettyä.
fairtrade.png
Sama kuin edellinen, mutta keskittyy puuvillaan.
fairtradecotton.png
Fair Trade -malli määrittelee standardeja ja sertifioi tuotteita, joilla edistetään viljelijöille ja heidän työntekijöilleen kestävää elämäntapaa sekä suojellaan ympäristöä. Malli pyrkii kannustamaan viljelijöitä ja työntekijöitä pitämään huolta perheistä, paikallisesta taloudesta, ympäristöstä ja koko yhteisöstä nyt ja tulevaisuudessa maailmanlaajuisesti.
fairtrade2.png
TCO on kansainvälinen kestävän kehityksen sertifikaatti IT-tuotteille. TCO-sertifikaatissa yhdistyvät tuotteita valmistavien laitosten sosiaaliset olot ja yhteiskuntavastuu, tuotteiden käyttöturvallisuus ja ergonominen muotoilu sekä tuotteen ympäristövaikutusten minimointi tuotteen valmistuksen ja koko sen elinkaaren aikana.
ecomarks/tco.png
fairwear.png
naturland.png
wft.png
Hiilijalanjälki-merkkiä käyttävä tuotteen valmistaja on sitoutunut pienentämään tuotteen hiilijalanjälkeä. Merkki näyttää tuotteen hiilijalanjäljen. Toisinaan merkin yhteydessä näytetään eritellysti, mistä hiilijalanjälki koostuu. Edelleen merkissä annetaan vihjeitä, joiden avulla kuluttaja voi vähentää tuotteesta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.
hiilijalki.png
Merkki kertoo tuotteen tai palvelun suomalaisuudesta, mutta ei vaadi raaka-aineen kotimaisuutta. Vaatimuksena on, että tuotteen kotimaisuusaste on yli 50 prosenttia.
suomessa.png
EU:n ja USA:n yhteinen Energy Star -merkki on useissa tietokoneissa ja muissa toimistolaitteissa. Sillä merkityt laitteet edustavat tuoteryhmiensä parhaimmistoa energiankulutuksen suhteen.
energystar.png
Hiilijalanjälki-merkki kertoo hiilijalanjäljen suuruuden.
hiilijalki100.png
Hiilijalanjälki laskettu -merkki kertoo yrityksen tai tuotteen nimen, jolle hiilijalanjälki on määritetty.
hiilijalkiyritys.png
Hiilineutraali-merkki kertoo, että hiilijalanjälkeä on pienennetty ja loput päästöt on kompensoitu luotettavan palveluntarjoajan kautta.
hiilineutraali.png
EU-maissa yhtenäinen energiamerkintä antaa luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa kotitalouslaitteiden energiankulutuksesta.
energy.png