Syötä tuote globalmarkettiin
HUOM: Tietokannan valmistuttua tietojen syöttömahdollisuus on täältä peruttu. Jatkossa tietoja voi päivittää ja korjata niin, että kopioidaan palvelimelta viimeisinn .csv-tiedosto, tehtään siihen muutokset ja ladataan tiedosto takaisin paikalleen.
Sama pätee myös agenttitekoihin ja maapallon kuntoon liittyviin kommetteihin ja pisteisiin.
Ekologisuus/eettisyys -taulukko
Alla oleva taulukko auttaa määrittelemään kullekin tuotteelle glopointsihinna. Tuotetta tietokantaan syötettäessä sille on ikäänkuin keksittävä tarina, jossa valitaan materiaalit, tuotantotavat, tuotannon eettisyys, rahti ja pakkaustavat ja lopulta myös käytön kestävyystaso. Kunkin otsakkeen alla tuotteelle annetaan glopointsipisteytys ja tietokantaa syötettävä glopointsiarvo on näiden pisteiden yhteissumma.
Valintoja tehdessä on heti alkuun hyvä profiloida tuote joko 1) Halpamerkiksi 2) Trendikkääksi vastuuttomaksi merkiksi 3) Kansainväliseksi laatumerkiksi tai 4) Vastuulliseksi merkiksi. Kun on tehnyt profiloinnin, muiden valintojen teko on helpompaa.
On kuitenkin hyvä tiedostaa, että sama tuote voi olla samaan aikaan ekologinen, mutta epäeettinen eli toisissa osioissa voi tulla jopa plus glopointseja ja toisessa reilua minnusta (vr. viherpesu). Tuoteista osa voi olla ns. merkittömiä ja osan tulee olla kierrätystuotteita.
Lisäksi on tärkeää lisätä Globalmarkettiin myös kierrätysvaatteita, joiden ekologisuus on parasta A-luokkaa. Toki voi niitäkin arvottaa jossain määrin valmistuksen ekologisuuden ja eettisyyden ja tuotteen pitkäikäisyyden pohjalta.
Hinnasto taulukko
Hinnastotaulukko antaa suuntaviivat siitä, miten eri tuotteiden globuustihinnat Globalmarketissa voisivat muodostua. Taulukkoon on kehitetty “tuotemerkkejä”, jotka edustavat tietynlaista vaatealan yritystä halpatuotemerkistä, ekologisiin, vastuuttomiin ja kansainvälisiin merkkituotteisiin. Jokaiselle tuotteelle voi kehitellä oman hinnan valmistustavan ja raaka-aineiden mukaan, mutta taulukosta löytyy kuitenkin hintahaarukka, johon eri “laatuiset” tuotteet tulee suunilleen sijoittaa. Lisäksi kukin tuote laatunsa mukaan kestää eri ajan (jos tämä saadaan ohjelmallisesti toteutettua). Kallis tuote on laadukkaampi ja kestää kauemmin.
Tuote | Halpamerkki | Gl-hinta | Terndikäs vastuuton merkki | Gl-hinta | Kansainvälinen laadukas merkkituote | Gl-hinta | Vastuullinen merkki | Gl-hinta |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Housut | FLex (säilyy 3 tuntia) | 15 | Bulibuli (säilyy 7 tuntia) | 20 | Swagi (säilyy 20 tuntia) | 45 | LitCo (säilyy 15 tuntia) | 30 |
Farkut | 18 | 25 | 60 | 35 | ||||
Shortsit | 8 | 15 | 25 | 20 | ||||
Hame/mekko | 10 | 15 | 30 | 20 | ||||
Kangastakki | 20 | 30 | 60 | 40 | ||||
Nahkatakki | 25 | 40 | 90 | 50 | ||||
T-paita | 5 | 10 | 20 | 15 | ||||
Pitkä paita | 10 | 15 | 30 | 20 | ||||
Matalat kengät | Wörtit | 15 | Snoob | 25 | Goals | 45 | Gagents | 30 |
Korkeat kengät | 25 | 30 | 55 | 35 | ||||
Hattu | 10 | 15 | 30 | 20 | ||||
flex.png
bulibul.png
swagi.png
litco.png
wortit.png
snoob.png
goals.png
gagents.png