Syötä tuote globalmarkettiin

 HUOM: Tietokannan valmistuttua tietojen syöttömahdollisuus on täältä peruttu. Jatkossa tietoja voi päivittää ja korjata niin, että kopioidaan palvelimelta viimeisinn  .csv-tiedosto, tehtään siihen muutokset ja ladataan tiedosto takaisin paikalleen.

Sama pätee myös agenttitekoihin ja maapallon kuntoon liittyviin kommetteihin ja pisteisiin.

 

Ekologisuus/eettisyys -taulukko

Alla oleva taulukko auttaa määrittelemään kullekin tuotteelle glopointsihinna. Tuotetta tietokantaan syötettäessä sille on ikäänkuin keksittävä tarina, jossa valitaan materiaalit, tuotantotavat, tuotannon eettisyys, rahti ja pakkaustavat ja lopulta myös käytön kestävyystaso. Kunkin otsakkeen alla tuotteelle annetaan glopointsipisteytys ja tietokantaa syötettävä glopointsiarvo on näiden pisteiden yhteissumma.

Valintoja tehdessä on heti alkuun hyvä profiloida tuote joko 1) Halpamerkiksi 2) Trendikkääksi vastuuttomaksi merkiksi 3) Kansainväliseksi laatumerkiksi tai 4) Vastuulliseksi merkiksi. Kun on tehnyt profiloinnin, muiden valintojen teko on helpompaa.

On kuitenkin hyvä tiedostaa, että sama tuote voi olla samaan aikaan ekologinen, mutta epäeettinen eli toisissa osioissa voi tulla jopa plus glopointseja ja toisessa reilua minnusta (vr. viherpesu). Tuoteista osa voi olla ns. merkittömiä ja osan tulee olla kierrätystuotteita.

Lisäksi on tärkeää lisätä Globalmarkettiin myös kierrätysvaatteita, joiden ekologisuus on parasta A-luokkaa. Toki voi niitäkin arvottaa jossain määrin valmistuksen ekologisuuden ja eettisyyden ja tuotteen pitkäikäisyyden pohjalta.

Hinnasto taulukko

Hinnastotaulukko antaa suuntaviivat siitä, miten eri tuotteiden globuustihinnat Globalmarketissa voisivat muodostua. Taulukkoon on kehitetty “tuotemerkkejä”, jotka edustavat tietynlaista vaatealan yritystä halpatuotemerkistä, ekologisiin, vastuuttomiin ja kansainvälisiin merkkituotteisiin. Jokaiselle tuotteelle voi kehitellä oman hinnan valmistustavan ja raaka-aineiden mukaan, mutta taulukosta löytyy kuitenkin hintahaarukka, johon eri “laatuiset” tuotteet tulee suunilleen sijoittaa. Lisäksi kukin tuote laatunsa mukaan kestää eri ajan (jos tämä saadaan ohjelmallisesti toteutettua). Kallis tuote on laadukkaampi ja kestää kauemmin.

Tuote

Halpamerkki

Gl-hinta

Terndikäs vastuuton merkki

Gl-hinta

Kansainvälinen laadukas merkkituote

Gl-hinta

Vastuullinen merkki

Gl-hinta

Housut

FLex (säilyy 3 tuntia)

15

Bulibuli (säilyy 7 tuntia)

20

Swagi (säilyy 20 tuntia)

45

LitCo (säilyy 15 tuntia)

30

Farkut

18

25

60

35

Shortsit

8

15

25

20

Hame/mekko

10

15

30

20

Kangastakki

20

30

60

40

Nahkatakki

25

40

90

50

T-paita

5

10

20

15

Pitkä paita

10

15

30

20

Matalat kengät

Wörtit

15

Snoob

25

Goals

45

Gagents

30

Korkeat kengät

25

30

55

35

Hattu

10

15

30

20

flex.png

bulibul.png

swagi.png

litco.png

wortit.png

snoob.png

goals.png

gagents.png

Ympäristö/eettisyys-merkit

Merkien linkin voi liittää tietokantaan, jos “tuotteen tarina” on sellainen, että tuotteelle on voitu antaa sertifikaatti. Luonnollisesti sertifioitu tuote  vie vähemmän glopointseja kuin sertifioimaton tuote.

Ekologisuus - eettisyys - merkit

Global Organic Textile Standard (GOTS) on maailman johtava luomutekstiilien prosessoinnin standardi. GOTS määrittää korkeatasoiset ympäristökriteerit koskien koko tekstiilituotannon tuotanto- / toimitusketjua. Tähän sisältyy mm. haitallisten kemikaalien käytön estäminen ja sosiaalisten kriteereiden noudattaminen.

gots.png

Öko-Tex tai globaalimmin sanottuna Oeko-Tex Standard 100 kertoo tuotteen turvallisuudesta eli esim. Merkin saanneiden tekstiilien vaomistuksessa ei ole käytetty haitallisia myrkkyjä. Merkki ei ota kantaa tuotantoprosessiin tai onko asia valmistettu luomumateriaaleista.

oko.png

Tencel on selluloosamuuntokuitu. Raaka-aine Tenceliin saadaan eukalyptus-puusta. Valmistusprosessi on ympäristöystävällinen, sillä kuidun valmistuksessa käytetyt kemikaalit voidaan käyttää pääosin uudelleen. Tencel-kangas on miellyttävä päällä.

tencel.png

EU-ympäristömerkki kertoo puolueettomasti tuotteen ja palvelun ympäristöystävällisyydestä – tuotteen turvallisuutta ja laadukkuutta unohtamatta.  Eco-merkityillä tuotteilla on pieni vaikutus ilmaan, maaperään, veteen, luonnonvarojen kulutukseen, ilmastonlämpenemiseen ja biodiversiteettiin.

ecolabel.png

Joutsenmerkittyjen tuotteiden ja palveluiden on täytettävä tiukat ympäristövaatimukset, jotka perustuvat elinkaariajatteluun eli huomioivat tuotteiden raaka-aineet, valmistuksen, käytön sekä loppusijoituksen. Lisäksi vaatimuksia asetetaan laadulle, terveydelle ja turvallisuudelle. Joutsenmerkki kertoo tuotteen olevan ympäristön kannalta parhaiden joukossa.

ymparistomerkki.png

Kierrätysmerkki kertoo, että pakkaus on kierrätysmateriaalia. Kuluttajan vastuulle jää, että kierrätys oikeasti tapahtuu. Merkin alle laitetaan selventäviä tekstejä, jos halutaan tarkentaa, mikä materiaali on kierrätettävä.

kierratys.png

Merkkijärjestelmä on luotu parantamaan kehitysmaiden pienviljelijöiden ja suurtilojen työntekijöiden asemaa kansainvälisessä kaupankäynnissä. Kriteerit ovat kattavat ja huomioivat niin viljelijälle ja työntekijälle maksettavan korvauksen, työntekijöiden oikeudet, työolot kuin ympäristönkin. Tavoitteena on aktiivisesti vähentää köyhyyttä. Tuotteissa maksetaan erillistä reilun kaupan lisää. Lapsityövoiman käyttö on kiellettyä.

fairtrade.png

Sama kuin edellinen, mutta keskittyy puuvillaan.

fairtradecotton.png

Fair Trade -malli määrittelee standardeja ja sertifioi tuotteita, joilla edistetään viljelijöille ja heidän työntekijöilleen kestävää elämäntapaa sekä suojellaan ympäristöä. Malli pyrkii kannustamaan viljelijöitä ja työntekijöitä pitämään huolta perheistä, paikallisesta taloudesta, ympäristöstä ja koko yhteisöstä nyt ja tulevaisuudessa maailmanlaajuisesti.

fairtrade2.png

TCO on kansainvälinen kestävän kehityksen sertifikaatti IT-tuotteille. TCO-sertifikaatissa yhdistyvät tuotteita valmistavien laitosten sosiaaliset olot ja yhteiskuntavastuu, tuotteiden käyttöturvallisuus ja ergonominen muotoilu sekä tuotteen ympäristövaikutusten minimointi tuotteen valmistuksen ja koko sen elinkaaren aikana.

ecomarks/tco.png

Fair Wear Foundation (FWF) on järjestö, jonka tavoitteena on parantaa ompelu- ja viimeistelyvaiheessa työskentelevien  työskentelyolosuhteita ja oikeuksia. Järjestö on voittoa tavoittelematon. FWF on aktiivinen 15 eri Aasian, Afrikan ja Euroopan maassa, kuten Bangladeshissa, Intiassa, Kiinassa ja Turkissa. Järjestöön kuuluu noin 100  brändiä,  joiden tuotteita myydään yli 20.000 eri myymälässä.

fairwear.png

Luomumerkki. Naturland-järjestö ei hyväksy geenimanipulaatiota, eikä salli vain osittaista siirtymistä luomuviljelyyn. Naturland toimii tekstiiliteollisuuden lisäksi elintarvikealalla, kosmetiikkatuotannossa ja metsänhoidossa. Naturland kattaa myös niitä osa-alueita, johon EU:n luomulainsäädäntö ei ulotu.

naturland.png

World Fair Trade Organization (WFTO) on kansainvälinen järjestö, jonka jäseninä on eri maiden reilun kaupan toimijoita. WFTO tarkastelee muun muassa läpinäkyvyyttä, ympäristön huomioimista, naisten asemaa, koulutusta ja kestävää kehitystä.

wft.png

Hiilijalanjälki-merkkiä käyttävä tuotteen valmistaja on sitoutunut pienentämään tuotteen hiilijalanjälkeä. Merkki näyttää tuotteen hiilijalanjäljen. Toisinaan merkin yhteydessä näytetään eritellysti, mistä hiilijalanjälki koostuu. Edelleen merkissä annetaan vihjeitä, joiden avulla kuluttaja voi vähentää tuotteesta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.

hiilijalki.png

Merkki kertoo tuotteen tai palvelun suomalaisuudesta, mutta ei vaadi raaka-aineen kotimaisuutta. Vaatimuksena on, että tuotteen kotimaisuusaste on yli 50 prosenttia.

suomessa.png

EU:n ja USA:n yhteinen Energy Star -merkki on useissa tietokoneissa ja muissa toimistolaitteissa. Sillä merkityt laitteet edustavat tuoteryhmiensä parhaimmistoa energiankulutuksen suhteen.

energystar.png

Hiilijalanjälki-merkki kertoo hiilijalanjäljen suuruuden.

hiilijalki100.png

Hiilijalanjälki laskettu -merkki kertoo yrityksen tai tuotteen nimen, jolle hiilijalanjälki on määritetty.

hiilijalkiyritys.png

Hiilineutraali-merkki kertoo, että hiilijalanjälkeä on pienennetty ja loput päästöt on kompensoitu luotettavan palveluntarjoajan kautta.

hiilineutraali.png

EU-maissa yhtenäinen energiamerkintä antaa luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa kotitalouslaitteiden energiankulutuksesta.

energy.png

Scroll to Top
Skip to content