Dalit-jordbrukargrupp på möte i Nepal. Foto av Brizendra Bhattarai
Pengar och förmögenhet är inte jämnt fördelade i världen. Det är till exempel en ganska chockerande tanke att 22 av världens rikaste män äger mer än alla kvinnor som bor på hela den afrikanska kontinenten tillsammans (Oxfam 2020). Det är inte rättvist att medan vissa människor sliter hårt och arbetar långa dagar bara för att precis överleva, har andra sagolika rikedomar och så mycket förmögenhet att de inte vet vad de ska göra med den.
Varje människa ska kunna delta i det sociala livet, näringslivet och politiken. Ålder, kön, funktionsnedsättning, hudfärg, ursprung, religion eller ekonomisk situation får inte påverka en persons möjligheter att delta.
I de kommande uppgifterna ska vi fundera över vad Globala agenter kan göra för att minska ojämlikheten.
ANSÖK TILL GLOBALAGENTSKOLAN!
Du kan skapa din egen agentfigur, tjäna globuust, handla i Globalmarket och examinera som en global agent genom att registrera dig till Globalagentsskolan.
Om du redan har en agentkod kan du logga in till agentsskolan här.
Genom att utföra uppgifter och lyckas med tester samlar du globuust, vilka du kan använda för att göra inköp i den Globalmarketen som finns i Globox.
Målet är att höja inkomsterna och förbättra levnadsvillkoren för de allra fattigaste människorna. Man vill främja och uppmuntra socialt, ekonomiskt och politiskt deltagande för alla, oavsett ålder, kön, funktionshinder, ras, etnicitet, ursprung, religion, ekonomisk eller annan ställning. Målet är också att garantera lika möjligheter och minska ojämlikheter genom att främja lämplig lagstiftning och praxis.
Det behövs därför politiska åtgärder för att stärka inkomsttagarnas påverkningsmöjligheter och främja ekonomisk delaktighet för alla, oavsett bakgrund.
Inkomstskillnader kräver globala lösningar. Detta inkluderar effektivare reglering och övervakning av finansmarknader och finansinstitut, uppmaning till utvecklingsbistånd och utländska direktinvesteringar i områden med störst behov.
Missionssällskapets arbete tar itu med ojämlikheter i många länder:
– Till exempel i Nepal förbättras de utsattas, kvinnors, barns, funktionshindrades, tidigare slavars, migrantarbetares och olika etniska minoriteters ställning i samhället.
– Till exempel i Colombia utvecklar man utbildningen för ursprungsbefolkningen på deras modersmål, man lär ut livskunskaper och fredsbyggande, man ger utbildning för att förebygga minolyckor och utbildning för att förbättra familjens försörjningsmöjligheter.
(uppgiften öppnas i en ny flik)
Se videon om kastdiskriminering i Nepal och gör videouppgiften. Videon startar när du klickar på rutan.
I Zimbabwe, som ligger i södra Afrika, leder mormödrar grupper för barn som lever mitt i olika svårigheter. Dessa barn placeras vanligtvis på ett barnhem. Mormödrarna vill lösa barnens boende på ett annat sätt.
Arbetet är mycket progressivt, eftersom mormödrarna tar hand om barnen antingen i sina egna hem eller hittar placeringar åt dem. Mormödrarna lär ut olika vardagskunskaper som sömnad och trädgårdsarbete, som barn inte kan lära sig hemma. Barnen får också hjälp med att köpa hygienartiklar.
År 2022 fick totalt 1 733 barn och unga stöd för skolgång och kost med mormödrarnas hjälp. Till exempel fick de skolavgifter eller deltagaravgifter betalda för slutprov. När ett barn får mångsidig mat och kan gå i skolan ser framtiden mycket ljusare ut.
Se videon om mormödrar och barn i Zimbabwe och gör videouppgiften. Videon startar när du klickar på rutan.
Hienoa, olet suorittanut osa-alueen 10, Eriarvoisuuden vähentäminen, tehtävät!
AGENTTITEHTÄVÄ – ERIARVOISUUS OMASSA KOULUSSA
Miettikää kolme asiaa, joissa eriarvoisuus näkyy koulussanne.
- Mitkä ne ovat?
- Voiko niihin vaikuttaa?
- Miten?
- Voitko sinä tehdä jotain?
Toimittakaa pohdintojenne tulokset opettajallenne. Miettikää opettajan kanssa, kannattaisiko keksimistänne ratkaisuista laatia esitys koulun oppilaskunnalle tai koulun rehtorille.
studera med andra uppgifter i avsnittet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.