Globaaliagenter

4. God Utbildning för alla
4. God Utbildning för alla

Läraren Langhav Nangminh sjunger för eleverna på Cha Ong-skolan i Ratanakiri-provinsen. Foto av George Jefferies

Det finns barn i världen som inte får gå i skola eller studera. Målet är att alla ska ha möjligheten att gå i grundskolan gratis. Alla borde också ha möjlighet till förskoleundervisning och till yrkesutbildning efter skolan 

Hur skulle du känna dig om du hade gått i skolan i många år men aldrig lärt dig läsa eller räkna? Så är det för hälften av världens barn. Kanske undrar du hur det är möjligt. Hur kan man gå i skolan utan att lära sig dessa grundläggande färdigheter?   

I många länder skickas barnen till skolor där man inte talar deras modersmål. Tänk hur svårt det skulle vara att lära sig läsa på ett språk som man inte riktigt förstår. Dessutom kanske läraren bara har en mycket kort utbildning och därför inte vet hur man undervisar, eller så kan det finnas så många som femtio elever i klassen. Det finns heller inget internet och inga datorer. Ändå är dessa barn väldigt lyckliga som får gå i skolan. Ännu bättre är det förstås om man får en penna, ett häfte  eller till och med en lärobok. Målet är också att öka antalet behöriga lärare i utvecklingsländerna fram till år 2030.  

För att öka välståndet i alla länder måste vi se till att alla världens barn får en bra utbildning. I  följande uppgifter kommer vi att se på hur utbildning förbättrar livet för människor runt om i världen. 

 

 

 

ANSÖK TILL GLOBALAGENTSKOLAN!

Du kan skapa din egen agentfigur, tjäna globuust, handla i Globalmarket och examinera som en global agent genom att registrera dig till Globalagentsskolan.

Om du redan har en agentkod kan du logga in till agentsskolan här.

 

Genom att utföra uppgifter och lyckas med tester samlar du globuust, vilka du kan använda för att göra inköp i den Globalmarketen som finns i Globox.

LÄS MERA

Siffror gällande barns utbildning:  

 Mycket har uppnåtts på utbildningsområdet under 2000-talet. Fastän deltagandet i grundskolan i utvecklingsländerna har nått 91 %, läskunnigheten ökat avsevärt och fler flickor går i skolan, är det fortfarande 57 miljoner barn i skolåldern som  inte går i skolan. Det utgör nästan ett av tio av världens barn. Det finns fortfarande 750 miljoner unga och vuxna analfabeter i världen. De blir lätt utnyttjade eftersom de inte känner till sina rättigheter och inte kan försvara sig själva.   

Brist på utbildning är en central faktor för ojämlikhet mellan människor. Det finns stora skillnader mellan länder. Det finns också skillnader inom länder, till exempel mellan stad och landsbygd. Ingen region kan ta sig ur fattigdom utan utbildning  

(Källa: https://www.undp.org/fi/finland/kestavan-kehityksen-tavoitteet/quality-education) 

När coronaviruset tvingade skolor att stänga och övergå till distansundervisning klarade sig de finska skolorna bra. Bra internetförbindelser, utrustning som fanns tillgänglig i familjer och skolor samt skickliga lärare gjorde det möjligt att studera på distans.  I många andra länder var situationen en helt annan. Med corona tvingades 1,5 miljarder elever och studerande, eller 90% av världens elever och studerande till distansstudier.  Bara hälften av världens befolkning har tillgång till internet, och i de minst utvecklade länderna har en av tio familjer tillgång till internet och/eller en dator. Det är därför som coronapandemin lämnade många skolbarn och studerande utan utbildning eftersom distansundervisning inte var möjlig. Studier visar att kriser ökar  barnmisshandel. Många barn hamnar i barnarbete, barnäktenskap eller utnyttjas på annat sätt. I många fall återvänder vissa barn aldrig till skolan efter en kris. Utan utbildning går barnet miste om viktig kunskap.  

UPPGIFT 1 – TESTA VAD DU KAN OM UTBILDNING
UPPGIFT 2 - SE VIDEON OM SKOLAN I KAMBODJA OCH SVARA PÅ FRÅGORNA
Kambodja ligger i Sydostasien och är ett av de fattigaste länderna i världen. Ett oroligt och våldsamt förflutet har bromsat landets utveckling. Nästan hälften av Kambodjas cirka 16 miljoner invånare är under 18 år. På grund av fattigdom hoppar många barn av skolan. Majoriteten av befolkningen i nordöstra Kambodja tillhör olika minoritetsnationer. Endast ett fåtal av dem kan det officiella språket som används i skolor, khmer. I nästa videouppgift (3:48) berättar 12-årige Samnak hur det är att börja skolan när han inte kan språket som talas i skolan. Se videon och svara rätt på frågorna i slutet av videon. När du gjort uppgiften tjänar du globuster!
UPPGIFT 3 - LÖS KHMER-SPRÅKPUSSLET
Khmer talas som modersmål av mer än 13 miljoner människor, främst i Kambodja, där det är det officiella språket. Khmer skrivs med hjälp av khmeralfabetet av indiskt ursprung. Utöver khmererna har Kambodja 22 minoritetsspråk.  
ONNEA - AGENTTITEHTÄVÄ - GRATTIS - AGENTUPPGIFT

Hienoa! Olet suorittanut globaaliagenttikoulun “Hyvä koulutus” -osion ja samalla olet kartuttanut globuustitiliäsi. Voit käydä tarkistamassa tilanteesi globoxista ja käydä asioimassa Globalmarketissa.

Jos sinulla on aikaa, tee vielä alla oleva bonustehtävä.

AGENTTITEHTÄVÄ

 

Tee tietoiskujuliste jommasta kummasta alla olevasta teemasta ja haasta julisteen lukijaa osallistumaan kehittyvien maiden lasten koulutuksen tukemiseen. (Etsi koulutusta tukeva keräyskampanja Suomen Lähetysseuran tai jonkun muun kehitysyhteistyöjärjestön sivuilta.)

TEEMA 1

Kaikki maailman lapset eivät pääse kouluun

Syitä:

  • ei ole rahaa koulumaksuihin
  • ei ole opettajia
  • ei ole varaa maksaa palkkaa opettajille,
  • lapsi asuu liian kaukana koulusta
  • mitä muita syitä keksi?

TEEMA 2

Lapsityövoiman haitat

Haittoja:

  • lapset eivät voi käydä koulua
  • työt voivat olla raskaita tai vaarallisia,
  • ei ole aikaa leikkiä.

Piirrä tai etsi valmiista kopiovapaista kuvapalveluista (kuten pixabay) aiheeseen sopiva kuvitus julisteeseesi. 

Kun olet tehnyt julisteen, näytä se opettajallesi ja sopikaa, mille seinälle juliste kiinnitetään.

När du har slutfört målets uppgifter kan du fortsätta
studera med andra uppgifter i avsnittet.
Scroll to Top
Skip to content