Opettaja Langhav Nangminh laulattaa oppilaita Cha Ongin koululla Ratanakirin provinssissa. Kuvaaja George Jefferies
Maailmassa on lapsia, jotka eivät pääse kouluun ja opiskelemaan. Tavoitteena on, että kaikki saisivat mahdollisuuden ilmaiseen peruskouluun. Kaikilla pitäisi olla myös mahdollisuus esiopetukseen sekä ammatilliseen koulutukseen.
Monissa maissa lapset joutuvat kouluun, jossa ei puhuta heidän äidinkieltään. Ajattele kuinka vaikeaa olisi opetella lukemaan kielellä, jota ei oikein ymmärrä.
Lisäksi opettaja on saattanut käydä vain hyvin lyhyen koulutuksen ja ei siksi osaa opettaa tai luokassa saattaa olla jopa viisikymmentä oppilasta. Silti moni lapsi on ikionnellinen, että pääsee kouluun. Vielä upeampaa on, jos käytössä on kynä, vihko ja jopa oppikirja. Tavoitteena onkin vuoteen 2030 mennessä lisätä pätevien opettajien määrää kehittyvissä maissa.
Lisätäksemme hyvinvointia kaikissa maissa meidän on huolehdittava, että kaikki maailman lapset saavat hyvän koulutuksen. Seuraavissa tehtävissä tutustumme siihen, kuinka koulutuksella parannetaan ihmisten elämää eri puolilla maailmaa.
LIITY GLOBAALIAGENTTIKOULUUN!
Voit luoda oman agenttihahmosi, tienata globuusteja, asioida Globalmarketissa ja valmistua globaaliagentiksi rekisteröitymällä Globaaliagenttikouluun.
Jos sinulla on jo agenttitunnus, voit kirjautua agenttikouluun täältä.
Tekemällä tehtäviä ja onnistumalla testeissä keräät globuusteja,
joilla voit tehdä ostoksia Globoxista löytyvästä Globalmarketista.
Koulutus on kehittynyt paljon 2000-luvun aikana. Peruskoulun käy kehittyvissä maissa jo 91 % lapsista, lukutaitoisten määrä on kasvanut ja myös yhä useampi tyttö pääsee kouluun. Silti 57 miljoonaa kouluikäistä lasta ei käy koulua. Se tarkoittaa lähes joka kymmenettä maailman kouluikäisistä lapsista. Maailmassa on edelleen 750 miljoonaa lukutaidotonta nuorta ja aikuista. He ovat helposti hyväksikäytettävissä, koska he eivät tunne omia oikeuksiaan eivätkä pysty puolustamaan itseään.
Koulutuksen puute on merkittävä ihmisiä eriarvoistava tekijä. Maiden välillä on suuria eroja. Eroja on myös maiden sisällä esimerkiksi kaupunkien ja maaseudun välillä. Koulutuksen puute aiheuttaa köyhyyttä. (Lähde: https://www.undp.org/fi/finland/kestavan-kehityksen-tavoitteet/quality-education )
Vain puolella maapallon väestöstä on pääsy Internettiin. Vähiten kehittyneissä maissa yhdessä kymmenestä perheestä on Internet ja/tai tietokone. Tällöin koulunkäynti esimerkiksi koronapandemian aikana etäopiskelu oli monelle mahdotonta. Tutkimusten mukaan koronapandemian kaltaiset kriisit lisäävät lasten huonoa kohtelua. Moni lapsi päätyy lapsityövoimaksi, lapsiavioliittoon tai tulee muuten hyväksikäytetyksi. Monesti kriisin jälkeen osa lapsista ei enää koskaan palaa kouluun. Ilman koulutusta lapsi tai nuori jää vaille tärkeitä taitoja
Kaakkois-Aasiassa sijaitseva Kambodža on yksi maailman köyhimmistä maista. Levoton ja väkivaltainen menneisyys on hidastanut maan kehittymistä.
Kambodžan noin 16 miljoonasta asukkaasta lähes puolet on alle 18-vuotiaita. Köyhyyden vuoksi monet lapset lopettavat koulun kesken. Suurin osa Koillis-Kambodžan väestöstä kuuluu erilaisiin vähemmistökansoihin. Vain harvat heistä osaavat kouluissa käytettävää valtakieltä, khmeriä.
Seuraavassa video-tehtävässä (3:48) 12-vuotias Samnak kertoo millaista on aloittaa koulu, kun ei osaa koulussa puhuttavaa kieltä. Katso video ja vastaa oikein videon lopussa oleviin kysymyksiin. Kun palautat tehtävän, ansaitset globuusteja!
Hienoa! Olet suorittanut globaaliagenttikoulun “Hyvä koulutus” -osion ja samalla olet kartuttanut globuustitiliäsi. Voit käydä tarkistamassa tilanteesi globoxista ja käydä asioimassa Globalmarketissa.
Jos sinulla on aikaa, tee vielä alla oleva bonustehtävä.
AGENTTITEHTÄVÄ
Tee tietoiskujuliste jommasta kummasta alla olevasta teemasta ja haasta julisteen lukijaa osallistumaan kehittyvien maiden lasten koulutuksen tukemiseen. (Etsi koulutusta tukeva keräyskampanja Suomen Lähetysseuran tai jonkun muun kehitysyhteistyöjärjestön sivuilta.)
TEEMA 1
Kaikki maailman lapset eivät pääse kouluun
Syitä:
- ei ole rahaa koulumaksuihin
- ei ole opettajia
- ei ole varaa maksaa palkkaa opettajille,
- lapsi asuu liian kaukana koulusta
- mitä muita syitä keksi?
TEEMA 2
Lapsityövoiman haitat
Haittoja:
- lapset eivät voi käydä koulua
- työt voivat olla raskaita tai vaarallisia,
- ei ole aikaa leikkiä.
Piirrä tai etsi valmiista kopiovapaista kuvapalveluista (kuten pixabay) aiheeseen sopiva kuvitus julisteeseesi.
Kun olet tehnyt julisteen, näytä se opettajallesi ja sopikaa, mille seinälle juliste kiinnitetään.