![10. Minskad ojämlikhet](https://globaaliagentit.fi/wp-content/uploads/2024/02/10SEMO.png)
![10. Minskad ojämlikhet](https://globaaliagentit.fi/wp-content/uploads/2024/02/10SE-1.png)
![Dalitien viljelysryhmän kokous, Kuvaaja: Brizendra Bhattarai](https://globaaliagentit.fi/wp-content/uploads/2022/04/Nepal_dalitien-viljelysryhman-kokous_Kuvaaja-Brizendra-Bhattarai.jpg)
Dalit-jordbrukargrupp på möte i Nepal. Foto av Brizendra Bhattarai
I världen finns det 2 153 verkligt rika människor som har mer förmögenhet än 4,6 miljarder människor tillsammans. Ett litet antal äger alltså mer än 60 %, eller sex av tio, av världens befolkning. Det är också en ganska vild tanke att de 22 rikaste männen i världen äger mer än alla kvinnor i Afrika tillsammans (Oxfam 2020). Förmögenheten i vår värld är inte jämnt fördelad.
Det är inte rätt att vissa människor sliter långa timmar med hårt arbete för att knappt överleva, medan andra har fantastiska rikedomar och så mycket rikedom att de inte vet vad de ska göra med den.
Men ojämlikhet återspeglas inte bara i mängden egendom och förmögenhet. Att tillhöra en ursprungsbefolkning eller att ha ett funktionshinder kan till exempel leda till diskriminering. I följande övningar kommer vi att fundera över vad globala agenter kan göra för att minska ojämlikheten.
ANSÖK TILL GLOBALAGENTSKOLAN!
Du kan skapa din egen agentfigur, tjäna globuust, handla i Globalmarket och examinera som en global agent genom att registrera dig till Globalagentsskolan.
Om du redan har en agentkod kan du logga in till agentsskolan här.
Genom att utföra uppgifter och lyckas med tester samlar du globuust, vilka du kan använda för att göra inköp i den Globalmarketen som finns i Globox.
Målet är att höja inkomsterna och förbättra levnadsvillkoren för de allra fattigaste människorna. Man vill främja och uppmuntra socialt, ekonomiskt och politiskt deltagande för alla, oavsett ålder, kön, funktionshinder, ras, etnicitet, ursprung, religion, ekonomisk eller annan ställning. Målet är också att garantera lika möjligheter och minska ojämlikheter genom att främja lämplig lagstiftning och praxis.
Det behövs därför politiska åtgärder för att stärka inkomsttagarnas påverkningsmöjligheter och främja ekonomisk delaktighet för alla, oavsett bakgrund.
Inkomstskillnader kräver globala lösningar. Detta inkluderar effektivare reglering och övervakning av finansmarknader och finansinstitut, uppmaning till utvecklingsbistånd och utländska direktinvesteringar i områden med störst behov.
Missionssällskapets arbete tar itu med ojämlikheter i många länder:
– Till exempel i Nepal förbättras de utsattas, kvinnors, barns, funktionshindrades, tidigare slavars, migrantarbetares och olika etniska minoriteters ställning i samhället.
– Till exempel i Colombia utvecklar man utbildningen för ursprungsbefolkningen på deras modersmål, man lär ut livskunskaper och fredsbyggande, man ger utbildning för att förebygga minolyckor och utbildning för att förbättra familjens försörjningsmöjligheter.
(uppgiften öppnas i en ny flik)
Se videon om kastdiskriminering i Nepal och gör videouppgiften. Videon startar när du klickar på rutan.
I Zimbabwe, som ligger i södra Afrika, leder mormödrar grupper för barn som lever mitt i olika svårigheter. Dessa barn placeras vanligtvis på ett barnhem. Mormödrar vill lösa sina barns boende på ett annat sätt.
Arbetet är mycket progressivt, eftersom mormödrarna tar hand om barnen antingen i sina egna hem eller hittar placeringar åt dem. Mormödrar lär ut olika vardagskunskaper som sömnad och trädgårdsarbete, som barn inte kan lära sig hemma. Barnen får också hjälp med att köpa hygienartiklar.
År 2022 fick totalt 1 733 barn och unga med försörjning av mormor stöd för skolgång och kost. Till exempel fick de skolavgifter eller deltagaravgifter för slutprov. När ett barn får mångsidig mat och kan gå i skolan ser framtiden mycket ljusare ut.
Se videon om mormödrar och barn i Zimbabwe och gör videouppgiften. Videon startar när du klickar på rutan.
Hienoa, olet suorittanut osa-alueen 10, Eriarvoisuuden vähentäminen, tehtävät!
AGENTTITEHTÄVÄ – ERIARVOISUUS OMASSA KOULUSSA
Miettikää kolme asiaa, joissa eriarvoisuus näkyy koulussanne.
- Mitkä ne ovat?
- Voiko niihin vaikuttaa?
- Miten?
- Voitko sinä tehdä jotain?
Toimittakaa pohdintojenne tulokset opettajallenne. Miettikää opettajan kanssa, kannattaisiko keksimistänne ratkaisuista laatia esitys koulun oppilaskunnalle tai koulun rehtorille.
studera med andra uppgifter i avsnittet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.